whatsapp-call whatsapp-call facebook-call linkedin
X

ליצירת קשר עם צוות משרדנו

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    מדיניות הפרטיות

    חוות דעת עו"ד מסים

    חוות דעת עו"ד מסים

    מהי החשיבות של חוות דעת בענייני מסים שניתנת על ידי עו"ד שמתמחה במיסוי? מהו ההבדל בין התייעצות שגרתית עם רואה חשבון/יועץ מס של העסק, לבין חוות דעת של עו"ד? ומתי כדאי לפנות לעו"ד לענייני מס? מאמר זה ינסה לשפוך אור על שאלות אלה.

    דיני המס בישראל הינם תחום סבוך ומורכב. לעיתים קרובות ולשם ביצוע נכון של חוקי המס השונים אנו סומכים את ידם של יועצי מס, רואי חשבון ועורכי דין בתחום המיסוי. תפקידו של עורך דין מסים, כמו שאר בעלי מקצוע בתחום, הינו להבהיר ולכוון את משלם המס בנוגע לאופן הנכון שבו עליו להתנהל בכל מקרה ומקרה אשר נקרה בדרכו העסקית והפרטית בהקשר של דיני המס.

    מה קורה במידה ושלטונות המס אינם מסכימים עם אופן ההתנהלות של משלם המס?

    במידה ואין הסכמה של רשויות המס בנוגע לדיווחים שהוגשו (או שלא הוגשו) התרחיש הסביר הוא, שיחלו דיוני שומה במטרה להגיע לשומה בהסכמה. לחילופין,  ובמקרה "הפחות נעים", בו רשות המסים והנישום אינם מגיעים לכדי הסכמה, נדרשת פנייה של הנישום לבית המשפט לשם ערעור על שומת המס שקבעה רשות המס. מאפיין עיקרי של שני תרחישים אלו הוא, כי ניהולם מתמצה במסגרת הליך אזרחי בין רשויות המס לנישום.

    עם זאת, ישנם גם תרחישים חמורים יותר, בהם התנהלות משלם המס עולה לכדי עבירה פלילית של התחמקות מתשלום מס במזיד, לפי חוקי המס השונים (מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין וכו').במצב זה, אשר יכול להתנהל במקביל להליך האזרחי המתואר לעיל, משלם המס נמצא במצב בו ייתכן ויקבל עונש מאסר בגין התנהלותו העסקית ומצגיו כלפי רשויות המס.

    מה עושים כדי להימנע מעבירה פלילית?

    ביום 7.9.2000, נפל דבר ונקבעה הלכה בפסק הדין בעניין אליהו הורביץ, חברת פרומדיקו בע"מ (חברת בת של טבע תעשיות פרמצבטיות בע"מ) ואחרים, שם קיבל בית המשפט את טענת המערערים כי היות ובמקרה הנדון הסתמכו הנישומים על ייעוץ של עורכי דינם, אשר קבעו את מתווה העסקה, וכי היות והנישומים פעלו לפי עצתם של מומחים בתחום, עומדת להם טענת הסתמכות על ייעוץ של מומחה בתחום, ולפיכך עבירות המס שביצעו נעדרות כוונה פלילית לפי דיני המס. משכך לא ניתן להרשיע אותם בעבירות אלו.

    הלכה זו שוכללה לאחר מספר שנים בפסק הדין בעניין תנובה (אשר עסק בהגבלים עסקיים), שם נקבע, כי הסתמכות על חוו"ד משפטית, שניתנת בעל פה על ידי עורכי דינם הקבועים (אינם מומחים בתחום) וללא פירוט והנמקה, אינה מספקת ואינה יכולה להוות טענת הסתמכות ו/או טענה לטעות משפטית.

    בהמשך, נקבע בפסק הדין בעניין טגר (גם הוא בתחום ההגבלים העסקיים), כי בעת מתן חוות הדעת יש לתת גילוי מלא של המידע הרלוונטי למקרה הספציפי נשוא חוות הדעת, ואין די בייעוץ משפטי לגבי מקרים אחרים וכלליים, גם אם מדובר על מקרים דומים.

    סיכומו של דבר – יש ספק אין ספק

    מקרים בהם עולות סוגיות משפטיות בדיני המס אשר יכולות להוביל לעבירה פלילית, ועל מנת להימנע ממצבים של חשיפה משפטית לדין הפלילי, מומלץ להצטייד בחוו"ד מתאימה אשר תגבה את אופן הפעולה בה אנו בוחרים.

    יודגש, כי על חוות הדעת לעמוד בקריטריונים הבאים על מנת שתשרת את תכליתה:

    • להינתן על ידי עורך דין מומחה בתחום.
    • היא צריכה להינתן בכתב ולהיות מנומקת היטב.
    • הינה נדרשת להינתן בקשר למקרה ספציפי ולהתבסס על מלוא התשתית עובדתית.
    • היא צריכה לכלול גילוי מלא של המידע הרלוונטי.

    משרד אבריאן סיון בן שבתאי מסד ושות' מתמחה בכתיבת חוו"ד בתחום המיסוי. נשמח לייעץ ולסייע לך בכל שאלה בתחום המיסוי שעולה במהלך העסקים שלך וכמובן לבחון צורך בחוות דעת בקשר לפעילות העסקית.

    לפרטים נוספים ניתן לפנות לעו"ד ניצן מסד בטלפון 052-544-0147

    ***מאמר זה מוגן בהתאם לדיני הקניין הרוחני וזכויות יוצרים. המאמר מובא כשירות לציבור ואין לראות בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני***

    post-thumbnail

    ליצירת קשר עם צוות משרדנו

    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      מדיניות הפרטיות

      שירותים נוספים

      דילוג לתוכן