מגיל צעיר, מלמדים אותנו להסתכל על האותיות הקטנות שזה כמובן מסר מאוד חשוב, אם כי מה עושים כאשר אנחנו לא מבינים מלכתחילה את האותיות הגדולות? הנה כמה מהטעויות הגדולות שרובנו עושים שאנחנו נדרשים לחתום על חוזה, בהנחה שבכלל קראנו אותו, כן? 

מרביתנו נחתום במהלך חיינו על חוזה עסקי זה או אחר, בין אם קנינו או מכרנו משהו, הקמנו מיזם, עסק או שכרנו דירה. למרות זאת, לא מעט אנשים, אפילו כאלו שקוראים היטב את מה שהם חותמים עליו, אינם מבינים מה צריך לכלול חוזה שכזה וכיצד לגבש אותו כדי שיתאים לצרכיהם. הדרך מכאן ועד למפח נפש או לסכסוכים מתישים בבתי משפט יכולה להיות מאוד מהירה. פנינו לעו"ד אלדר סיון, המתמחה במשפט מסחרי ובקניין רוחני, שותף במשרד ESBM עורכי דין, שפירט לנו, בשפה קלה יותר לעיכול, את כמה מהמיתוסים והשגיאות הנפוצות, שאופייניים לניסוח וחתימה על חוזים עסקיים, וכיצד להימנע מהם:

אין דבר כזה חוזה "סטנדרטי"
"מה שנכון לחברך לא נכון בשבילך. כאשר מעתיקים הסכם רק כי הוא קיים באינטרנט והוא בחינם, אין פלא שנתקלים בבעיה ביישום שלו. למעשה, אין דבר כזה חוזה 'סטנדרטי' כפי שאין תיאום ציפיות 'סטנדרטי' ולכן חוזה צריך להיבנות באופן ספציפי ובהתאם לציפיות של הצדדים", מבהיר אלדר. 

מה זה כל "הואיל והואיל"?
"סעיפי ה'הואיל' ממש לא נמצאים בחוזה רק ליופי. תפקידו של בית המשפט הוא לפרש את מחשבות הצדדים החתומים ובהתאם לכך לפסוק. הוא נעזר לשם כך בסעיפי ה'הואיל' ולכן - אל תוותרו עליהם. המלל הנכלל בסעיפים אלו חשוב מאוד, וצריך לוודא שהוא תואם את הרקע והמחשבות שלכם בטרם החתימה". 

 

האחריות היא על הקונה
"זה לא נכון. כאשר המוכר 'שוכח' לספר עובדות הוא מסכן את יישום ההסכם וחושף את עצמו לטענות של התנהגות שאינה בתום לב. לכן, ההגנה הכי טובה של המוכר היא להעביר כמה שיותר מידע מדויק ומסמכים לצד השני".

חוזה חותמים בתחילת הדרך
רבים נוקטים בגישת ה"נחתום בהמשך, כשהמיזם יצליח". זכרו: כסף יעוור עיני צדיקים. "כדאי לחתום על הסכם בתחילת הדרך ולא לחכות שיהיה הרבה כסף בקופה, או חס וחלילה - הרבה חובות. בשלבים יותר מאוחרים, צד לחוזה יחשוב פחות על המיזם המשותף ויותר על עצמו, וזהו מתכון לסכסוך משמעותי", מזהיר אלדר.

חותמים על חוזה וירטואלי בסגנון גישת ה"יהיה בסדר"
התפיסה לפיה לא כדאי להציף בעיות או תהיות בשלב המשא ומתן, כדי לא להישמע קטנוני, תביא בוודאות לצרות. "אם חשבתם על בעיה ולא שאלתם - היו בטוחים שהיא תנקר במחשבותיכם גם בעתיד ולא רק זה, אלא שהשאלה הקטנה עלולה להפוך לבעיה גדולה. ליחלופין, אם תשאלו אותה כבר בתחילת הדרך והתשובה שתשמעו לא לרוחכם, אולי תעדיפו לצאת מהעסקה הזו לפני החתימה. כשיש שאלה - מדברים עליה, זה נכון גם בשלב המשא ומתן וגם כשהחוזה כבר בתוקף". 

 

זה הסעיף הכי מיותר בכל חוזה
"אם תהיה בעיה, הצדדים מתחייבים לדון ולהסכים איך לפתור אותה" – זהו הדבר הכי מיותר לכתוב בהסכם. בשביל מה לעשות הסכם אם הגעתם למסקנה שיכולה להיות בעיה, אבל אין לכם פתרון עבורה? אם אין לכם פתרון, התייעצו עם מישהו שיש לו תובנות מספיק טובות בעניין. אם תגיעו למסקנה עכשיו, לא תצטרכו להסתמך על הבטחות והסכמות  חסרות בסיס כמו 'נדאג להסכים על זה אחר כך'".

הכי חשוב הרווח
מזל טוב, חתמתם על הסכם שהוא מאוד רווחי. "אל תמהרו לחגוג, אם אין לכם בטחון שתראו את הכסף שכן אין טעם בהסכם. תנאי התשלום ומוסר התשלומים (המועד האחרון לתשלום תמורה לספקים עבור סחורה או שירות) חשובים יותר מהרווחיות. אחרת, אתם עלול להישאר עם הרבה הבטחות לכספים שמגיעים לכם בתיאוריה, אבל לא נמצאים אצלכם במציאות. זכרו, עסק רווחי ככל שיהיה לא ישרוד בלי כסף בקופה".

למה לא לעשות עסקים במשפחה?
בטח שעושים, אבל דווקא במשפחה ולשם השלמות המשפחתית, ולפני שהאישה, הבעל, הילדים והחמות מתערבים, כותבים הסכם מפורט, ומסודר שמבהיר בדיוק איך מתנהלים. אלדר ממליץ בחום להיעזר באיש מקצוע שיסייע לכם לעשות זאת. היו בטוחים - המחלוקות יגיעו, והדבר היחיד שישמור על שלמות המשפחה הוא הסכם טוב מאוד.  

החוזה הוא רק לעו"ד
"החוזה הוא לעו"ד כמו שהאקמול הוא לרופא, המכונית היא למוסכניק, הכיתה היא למורה והכורסה לפסיכולוג. אם לא תקראו החוזה היטב, תבינו כל מילה בו ותוודאו שלזה בדיוק התכוונתם, זה רק עניין של זמן עד שתגלו שהחוזה מצוין, אבל עבורכם הוא לא עושה את העבודה".

חותמים ושואלים
"הפוך גוטה. מדהים כמה מספרים שחתמו בטעות, בלי שהתכוונו, או כי היו בלחץ. קיבלת חוזה ואמרו לך שדחוף לחתום, זה סימן טוב לא לחתום, לבקש לחשוב ולהתייעץ עם בעל מקצוע. כל כך פשוט, וחוסך המון כאב לב וכסף".