whatsapp-call whatsapp-call facebook-call linkedin
X

ליצירת קשר עם צוות משרדנו

השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם:

    מדיניות הפרטיות

    הדרכה באינטרנט

    הדרכה באינטרנט

    ההדרכות באינטרנט הפכו זה מכבר לכלי משמעותי להעברת מידע להמונים בנושאים מגוונים. הסיבות ליצירת הדרכות אינטרנטיות הן מגוונות וכוללות את הצורך בהעלאת מודעות לנושאים מסוימים, הצורך של יוצר ההדרכה בפרסום, רצונו של המדריך לקבל תשלום עבור הידע שהוא מפיץ ועוד סיבות מגוונות. מאמר זה ינסה לסייע ליוצר התוכן בהבנת העקרונות המשפטיים שראוי להביא בחשבון בעת יצירה והפצה של הדרכות באינטרנט.

    הדרכה באינטרנט – מהן הסוגיות המשפטיות?

    1. זכויות יוצרים – נושא זכויות היוצרים נוגע לכמה מישורים בהם עוסק תחום ההדרכות המקוונות. ראשית, היוצר נדרש להקפיד על כך שהוא עושה שימוש בחומרים מקוריים שיש לו את הזכות לעשות שימוש בהם. טעות נפוצה, למשל, הינה לעשות שימוש בתמונות מאתרים חינמיים. היות האתר "חינמי" אינו מעיד על כך שקיימת הזכות לעשות שימוש בתכניו.

    יוצר ההדרכה המקוונת בוודאי צריך לתת את הדעת להגנת זכויות היוצרים שלו, ובמילים אחרות לדעת לענות, בהתאם לדרישות החוק לשאלה הפשוטה למי שייכות זכויות היוצרים לאחר הפרסום? יוער כי אומנם חוק זכויות יוצרים, להבדיל מתחומי קניין רוחני אחרים, אינו מחייב רישום מוקדם, אך תיקונים אחרונים לחוק יצרו יתרון משפטי משמעותי למי שידאג לפעול באופן שיבהיר מיהו בעל הזכויות בתוכן.

    1. סימני מסחר – לשם מה מפרסמים מאמרים מקוונים? הסיבות לכך הן מגוונות, אך יש להניח שהן כוללות בתוכן לשם פרסום, הצגת יכולת מקצועית, מכירת שירותים, מיתוג ועוד. כל הסיבות הללו מחייבות שהשם המסחרי של העסק יהיה בלעדי ובאופן זה רק הוא יקושר עם התכנים המפורסמים, שנועדו לקידום והשיווק של בית העסק. הדרך היחידה לדאוג לכך היא באמצעות רישום סימן מסחר אצל רשם סימני המסחר במשרד המשפטים (ולא, למשל, ברשם החברות).
    2. ניוזלטר – רבים ממי שמקיימים הדרכות מעוניינים להמשיך ולשמור על קשר עם המודרכים, לשם יצירת הזדמנויות נוספות לקשר עסקי. אחת הדרכים המקובלות לכך היא משלוח של ניוזלטר. הבעיה הינה בכך שבכדי לעמוד בדרישות החוק לכך, ראוי להכיר את הדרישות לעניין שקובעות למי מותר לשלוח מידע, באיזה דרכים, מהם האישורים שצריך לקבל לכך, מתי צריך להפסיק ועוד. במילים אחרות, ראוי להכיר ולפעול בהתאם לדרישות מה שמכונה בציבור כחוק הספאם.
    3. רשימת לקוחות – מידע הוא כוח. מי שמעביר מידע באמצעות הדרכות מקוונות, בוודאי שמח לשמור לעצמו טבלה קטנה (לפחות), שבה רשום עם מי התקיים קשר, באיזה עניין, איך מתקשרים איתו ועוד. לרשימה הקטנה של בעל העסק הקטן (ובוודאי הגדול), קוראים, בהתאם להגדרות שבחוק, מאגר נתונים או מאגר מידע, ועל מאגר מידע זה חל חוק הגנת הפרטיות ותקנות אבטחת מידע. בתמצית, כפי שיש לרשום את העסק ברשם החברות וברשות המיסים (מס הכנסה), במקרים רבים יש לרשום את מאגר המידע אצל רשם מאגרי המידע.
    4. תנאי שימוש מדיניות פרטיות – ברוב הכמעט מוחלט של המקרים, כשמפרסם מאמר מקוון מעלה מידע לרשת הוא מעוניין לספק מידע כללי, ובוודאי שלא לקחת אחריות בעניין ספציפי. במקרים רבים מפרסם המאמר המקוון אף ירצה לקיים התקשרות עסקית באמצעות האינטרנט ולהגדיר עקב כך את הכללים השונים להתקשרות: כמה משלמים, מתי משלמים, איך מבטלים, של מי הזכויות, מה גבולות האחריות, מה ייעשה במידע שיצטבר ועוד נושאים רבים. המקום של כל הנחיות והסכמות אלה הנו בהסכם ההתקשרות (עליו מסמנים במקרים רבים "V" או מאשרים אותו בדרך אחרת) אשר מקבל שמות רבים: Term Of Use, Privacy Policy, EULA, תנאי שימוש, מדיניות פרטיות ועוד.

    קצרה היריעה מכדי לפרט כל מה שנדרש בהסכם ההתקשרות, אבל דבר שהנו בטוח שזהו מסמך בעל חשיבות משפטית מהותית ויש לתת את הדעת לעריכתו בהתאם לרצונות בעל העסק ולהבנתו את התחום בו הוא פועל.

    1. הסכם הפצה – רבים ממפיצי התוכן ברשת עושים שימוש בפלטפורמות קיימות אשר מיועדות לתת שירותים למי שמעוניין להעלות תכנים ולהנות אגב כך מהתפוצה שקיימת ממילא לפלטפורמה הקיימת. דוגמה לכך הינה אתרי אינטרנט אשר משמשים כבית לקורסים מקוונים.

    אומנם מבחינה עסקית יש בכך הזדמנות מצוינת, אך בכך גם נולדות שאלות משפטיות שחשוב לדון בהן כמו: חלוקת ההכנסות, חלוקת ההוצאות, של מי המידע, של מי ההפקה, של מי הזכויות, מה קורה אם הפלטפורמה נכשלת בקידום המידע, של מי האחריות במקרה של תקלה, של מי האחריות לתכנים או לתגובות לתכנים ועוד. לשם כך נדרש הסכם התקשרות ושיתוף פעולה, עם הפלטפורמה שאחראית להפצת התוכן.

    סיכומו של דבר

    השימוש באינטרנט ככלי להדרכת המונים הנו כלי עסקי מצוין, שנהנים ממנו גורמים רבים בוודאי. עם זאת זהו כלי שהנו בעל מורכבות משפטית שראוי מאד להבינו בטרם מתחילים לעשות בו שימוש ובעיקר כדי למנוע אכזבה והסתבכויות מיותרות בעתיד. עורכי הדין ממשרד ע"ד אבריאן סיון ושות' שהנם בעלי ניסיון עשיר בתחום המשפט המסחרי בכלל, הינם המתאימים ללוות אותך בהליך משמעותי זה.

    ניתן לפנות לעו"ד אלדר סיון לשם קבלת ייעוץ משפטי ראשוני בטלפון 052-544-0147

    ***מאמר זה מוגן בהתאם לדיני הקניין הרוחני וזכויות יוצרים. המאמר מובא כשירות לציבור ואין לראות בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני***

    post-thumbnail

    ליצירת קשר עם צוות משרדנו

    השאירו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם:

      מדיניות הפרטיות

      שירותים נוספים

      דילוג לתוכן