יעוץ מיידי
ּ

כינוי מקור

בהתאם לחוק הגנת כינויי מקור וציונים גאוגרפיים, התשכ"ה-1965 (להלן: "החוק"), כינוי מקור הנו שם של אזור או מקום גיאוגרפי, אשר מהווה חלק משמו של מוצר, ואשר מקורו מצביעים על איכות המוצר ותכונותיו. דוגמה טובה לעניין הנו המשקה הידוע "שמפניה", ששמו מבהיר שהחבל הצרפתי "שמפיין" מהווה את מקורו. בהתאם לחוק, ניהול הרישום של כינויי המקור מתבצע על ידי רשם סימני המקור ברשות הפטנטים.

מהם התנאים לקיומו של כינויי מקור?

  • השימוש בכינוי מקור מותנה בקבלת אישור מאת הרשם, שככל שיאשר את הרישום הוא ירשום בפנקס את הכינוי, את המוצר שהוא בא לציין ואת בעל הזכות.
  • בבקשה לרשם נדרש לציין את: המוצר, הפרטים שניתן ללמוד מהם כי כינוי המוצר מעיד על מקורו ולא רק על המוצא או הסוג שלו.
  • אסור שימוש בציון גאוגרפי ביחס למוצר שאינו מהאזור הגאוגרפי האמור, אם הדבר עשוי לגרום להטעיה לגבי מקור המוצר.
  • השימוש בכינויים הכוללים מילים כמו: מין, טיפוס, סוג, חיקוי וכו' אסור אף הוא.

תחום כינויי המקור קיבל ביטוי בפרשת יהודה מלכי נגד המועצה לייצור צמחים, שם נידונה השאלה, על ידי כבוד השופט נ' הנדל, האם קיים פסול בשימוש בסימן "Old Jaffa" על גבי מוצרי מזון שונים, שאינם פירות הדר?

המבקש במקרה זה כלל את המילה "Jaffa" בשלמותה בסימן המסחר שביקש לרשום. בהתאם לעמדת בית המשפט במקרה דנן נפסק כי נדרש לשקול את האופן שבו נתפסים הכינויים "Jaffa" ו-"Old Jaffa" בתודעת הציבור. בית המשפט אף מדגיש כי התוספת של המילה Old מגלמת בתוכה חן, אך אינה מהווה נפקות (או ייחוד). בית המשפט מסיים וקובע כי השימוש במילה "Jaffa" בשלמותה בסימן המסחר הנו אסור ואפילו עולה כדי עבירה פלילית.

סיכומו של דבר

השימוש בכינוי מסוג מקור הנו בעל ערך שיווקי ומיתוגי חשוב ביותר, אך יש לבחון היטב את התאמתו לדרישות של חוק הגנת כינויי מקור וציונים גאוגרפיים. עו"ד קניין רוחני, ממשרד אבריאן סיון -ושות', יוכל לכוון אתכם היטב לדרך היעילה והנכונה לעשות שימוש בכינויי מקור תוך צמצום למינימום של החשיפה המשפטית הכרוכה בצעד שיווקי ומיתוגי חשוב זה.

ניתן לפנות לעו"ד אלדר סיון לשם קבלת ייעוץ משפטי ראשוני בטלפון 052-5440147

***מאמר זה מוגן בהתאם לדיני הקניין הרוחני וזכויות יוצרים. המאמר מובא כשירות לציבור ואין לראות בו תחליף לייעוץ משפטי פרטני***

למעלה

השאר פרטים וניצור עימך קשר בהקדם

ּ